Extra aandacht voor cliënt via eHealth-toepassing

Tjebbe Hettinga startte een jaar of vier geleden Fysio- en Manueeltherapie Hettinga in Leeuwarden. De praktijk groeit en bloeit en in voorjaar 2013 kwam collega-therapeut Arjen Trip erbij. De twee maken graag gebruik van online tools, waaronder sinds kort ook de JPO Cliëntenlogin. Met die login communiceren de therapeuten makkelijk en veilig met hun cliënten. ‘Mensen kunnen ons nu altijd bereiken.’

Fysio- en Manueeltherapie Hettinga zit op Facebook en Twitter (@fysiohettinga) en heeft vanzelfsprekend een website. In het begin was Tjebbe Hettinga nog parttime ondernemer. Daarom liet hij meteen al een toepassing inbouwen waarmee cliënten zelf online hun afspraak kunnen plannen. Dat werkt prettig. Mensen gebruiken de online agenda volop en het scheelt veel telefoontjes.

Eigen online omgeving
Via partner Zorgbroeders kwam Tjebbe Hettinga met Je Praktijk Online in contact, een bedrijf uit Nijmegen dat zich focust op digitalisering in de eerste lijn. De fysiotherapeuten zagen een demo van de JPO Cliëntenlogin en waren meteen enthousiast. Dit bleek een goede aanvulling op wat ze al online deden. Cliënt loggen in en vinden hun eigen beveiligde omgeving met hun specifieke oefeningen. Ze kunnen snel een vraag stellen en bovendien een dagboek bijhouden. JPO ontwikkelde de eHealth-toepassing samen met zorgverleners en het product is helemaal afgestemd op de wensen van kleine en middelgrote praktijken. Een praktijk betaalt een gering maandbedrag per behandelaar.

Overzicht en houvast
‘Ik ben vooral enthousiast over die huisoefenschema’s. Ik geef oefeningen op papier mee, maar mensen raken die nogal eens kwijt. Online kunnen ze altijd hun specifieke oefeningen met plaatjes en achtergrondinformatie terugvinden’, vertelt Tjebbe Hettinga. Tijdens de behandeling neemt hij samen met de cliënt het dagboekje door. ‘Als ik mensen vraag hoe het met ze gegaan is afgelopen dagen, dan weten ze vaak nog wel te vertellen dat het gisteren goed of juist minder goed ging, maar de rest van de week weten ze niet precies meer. In die Cliëntenlogin staat alles netjes bij elkaar, ook alle mailwisseling. Ik weet hoe mensen de week beleven en kan beter reageren.’ De login geeft therapeut en cliënt overzicht. Alles is makkelijk in het elektronische dossier te kopiëren.

Snel account aanmaken
Hettinga is gestart met cliënten bij wie de login meteen toegevoegde waarde had. Het waren mensen die thuis veel moeten oefenen en dan is het prettig om tussen de behandelingen door contact te hebben en de vinger aan de pols te houden. Inmiddels maken zijn collega en hij voor vrijwel iedere nieuwe patiënt een login aan. Het zijn er inmiddels tientallen. ‘Voordat je thuis bent, zit je in het systeem’, zegt hij dan. ‘We hebben er bijvoorbeeld ook folders en de algemene voorwaarden in staan. Een groot deel van de mensen vindt het handig dat ze de praktijk altijd via de Cliëntenlogin kunnen bereiken.’ Hij noemt de login gebruikersvriendelijk eenvoudig. ‘Sommigen bellen liever of sturen een los mailtje. Voor hen is de  online toepassing nog een stap te ver op dit moment.’

Mooie mix
JPO Cliëntenlogin maakt zo een meer blended behandeling mogelijk: de behandeling in de praktijk wordt gecombineerd met online contact en online steun in de rug. De therapeuten moeten natuurlijk de berichten die via de Cliëntenlogin binnenkomen in de gaten houden. ‘Als iemand iets plaatst, zie ik dat in mijn gewone mailbox. Dus actie ondernemen gaat in één moeite door.’ 

Goed voor uitstraling
Tjebbe Hettinga wil nog meer erin plaatsen: filmpjes van oefeningen bijvoorbeeld of digitale vragenlijsten die mensen thuis vast kunnen invullen. Je Praktijk Online biedt op korte termijn ook online testen en videochat. ‘Zo’n Cliëntenlogin is goed voor de uitstraling. We zijn een moderne praktijk en daarbij horen eHealth-toepassingen. Het motiveert cliënten, want de behandeling gaat buiten de face-to-face contacten door.’

http://hettingaentrip.nl