‘Cliëntenlogin motiveert cliënten om thuis te oefenen’

Logopediste Laura van der Gugten: ‘Sindskort werk ik met de JPO Cliëntenlogin. Dit online middel om ook tussen de afspraken door contact met cliënten te onderhouden, bevalt me prima!’ Logopediepraktijk Roost/Hermsen gaat de JPO Cliëntenlogin nu inzetten in de gehele praktijk. ‘De tussentijdse berichtjes van mij stimuleren de cliënten om te oefenen.’

 

Bij allround Logopediepraktijk Roost/Hermsen werken acht ervaren logopedisten en één praktijkmanager in vestigingen in Regio Lingewaard, Knooppunt Arnhem-Nijmegen, Groesbeek en Nijmegen. Laura van der Gugten is ruim zes jaar aan de praktijk verbonden. ‘We zijn al aardig digitaal in onze praktijk, alle dossiers staan online, we werken met Zorgmail en natuurlijk is er mailcontact met cliënten. Maar er is sterk de wens om meer in te spelen op de behoefte aan online therapiemogelijkheden. Mijn werkgevers namen deel aan een social-mediatraining van Denis de Vries van Je Praktijk Online. Zo ontstond het idee om te kijken of de JPO Cliëntenlogin iets voor onze praktijk zou zijn en zij vonden het echt wat voor mij om uit te proberen!’

 

Dagboek

Via het online instrument kunnen veilig en eenvoudig berichten en bestanden uitgewisseld worden. Cliënten kunnen dagboeken bijhouden en in de toekomst kan gechat worden. Laura zocht willekeurig twee cliënten uit voor de pilot: een jongetje van 9 jaar met spellingsproblemen en een meisje van 7 met afwijkende mondgewoonten. ‘Ik heb de kinderen en hun ouders verteld hoe we te werk zouden gaan en heb ze wat dingen uitgelegd: hoe ze in moesten loggen of bijlagen konden uploaden bijvoorbeeld.’

 

Stimulans om te oefenen

‘Het jongentje vond het geweldig om er zelf mee aan de slag te gaan. Elke maandag kwam hij met zijn moeder bij mij in de praktijk en kreeg oefeningen op papier mee. Op vrijdag stuurde ik hem extra oefenmateriaal via de JPO Cliëntenlogin. Hij kreeg dan zomaar mail van mij dat er een nieuwe opdracht klaar stond. Dat vond hij super! In het begin gebruikte ik het vooral voor opdrachten, nu vraag ik hem ook om het dagboek in te vullen. Het is heel handig om iemand op afstand extra te volgen. En de positieve berichtjes van mij stimuleren hem om te oefenen.’

 

Goed inzicht

Het meisje met afwijkende mondgewoonten kwam altijd al eens per twee weken en kreeg dan ook wat opdrachten op papier mee. ‘De week dat ze niet kwam, stuurde ik haar tijdens de proef aanvullende informatie en opdrachten via de JPO Cliëntenlogin. Ze vulde samen met haar moeder ook online een werkschema in: wanneer heb ik geoefend? Ging het goed? Wanneer kwam het er niet van? Dat geeft een goed inzicht of iemand er thuis mee bezig is.’

 

Extra ondersteuning

De JPO Cliëntenlogin heeft volgens Laura duidelijk meerwaarde. De behandelaar kan extra ondersteuning geven en ziet beter wat er buiten de therapie-uren om gebeurt. De login is gebruiksvriendelijk, de speciale opdrachten motiveren, kinderen gaan makkelijker zelf aan de slag met oefenen.

‘Hoe goed het werkt, is natuurlijk afhankelijk van de motivatie van de kinderen en hun ouders. Sommige kinderen zijn misschien niet zo digitaal vaardig als bijvoorbeeld dat jongetje uit de pilot. Bij oudere cliënten zoals mensen die Parkinson hebben of die een hersenbloeding hebben gehad, moeten we nog kijken of het gaat werken. Maar in veel gevallen, is de login prima in te zetten. Je hebt extra contact, mensen vinden het wellicht handig om de ene week langs te komen en de andere week iets online te doen. De mogelijkheid van de videochat zal voor ons nog een extra meerwaarde zijn.’

 

Enthousiast

De andere logopedisten van Logopediepraktijk Roost/Hermsen gaan in de loop van dit jaar ook met de JPO Cliëntenlogin werken. Ze raakten enthousiast door de verhalen van Laura. ‘De komende tijd moeten we goed kijken wat voor materiaal we per doelgroep beschikbaar willen hebben om toe te sturen. Welke oefeningen en welke beeld- of geluidsfragmenten bijvoorbeeld.’