‘Cliëntenlogin helpt me bij het geven van zorg-op-maat’

 

Een behandeling volgens de richtlijnen die helemaal is afgestemd op een specifieke cliënt. Dát biedt vrijgevestigd psycholoog Wietske Tieskens. Een behandeling-op-maat waarbij niet klakkeloos bij iedereen hetzelfde protocol wordt gevolgd. Al ruim twee jaar speelt de JPO Cliëntenlogin bij die behandeling een grote rol.

 

‘Je kunt stoornisgericht werken, maar dat hoeft nog niet cliëntgericht te zijn’, zegt Wietske Tieskens. ‘Elke cliënt is anders, de ene sociale angst is de andere niet, bij depressies moet je mensen niet allemaal dezelfde behandeling geven.’ Wietske Tieskens staat garant voor zorg-op-maat. Dat wil ze doen door het aanbieden van blended care: het is een mix van face-to-face sessies en eHealth. Van de JPO Cliëntenlogin kan ze de verschillende functies precies op die momenten inzetten die passend zijn bij haar cliënt.

 

eHealth is vanzelfsprekend

De cliënten weten ook niet anders of de JPO Cliëntenlogin speelt een rol. ‘Ik gebruik het pas een paar jaar. Het is voor mij al zo vanzelfsprekend geworden, ik zou niet meer anders willen. Anders zou ik mijn complete werkwijze om moeten gooien. Ik gebruik de Cliëntenlogin bij de meeste cliënten. Alleen bij mensen die het niet willen, laat ik de login achterwege.’  

 

Online contact

Wietske Tieskens behandelt in haar praktijk in Apeldoorn volwassenen en jongeren vanaf 18 jaar. De cliënten komen langs bij Wietske, en tussen de face-to-face contacten door is er op een makkelijke en veilige manier online communicatie via de JPO Cliëntenlogin. Wietske stuurt bijvoorbeeld aantekeningen van het laatste gesprek door. Ze geeft online opdrachten waarbij cliënten eenvoudig de ingevulde formulieren kunnen retourneren. Ze stuurt ondersteunend materiaal voor psycho-educatie, laat mensen een dagboek bijhouden, beantwoordt vragen of kiest voor een videochat tussendoor. De behandeling wordt er rijker en transparanter door.

 

Oefenen op de bank

‘Een vrouw met een sterke prikangst vroeg ik thuis te oefenen met naalden: voel wat het je doet om ze vast te pakken. Ze stuurde niets in via de Cliëntenlogin. Ze vond de opdracht te heftig. Via de videochat hebben we samen de oefening gedaan en daarna durfde ze het zelf. Anders was ze wellicht niets opgeschoten tussen twee afspraken in de praktijk door. Dit werkt zo effectief.’ De JPO Cliëntenlogin biedt Wietske Tieskens alle eHealth-mogelijkheden die ze wil, benadrukt ze.

 

Set formulieren

Wietske maakt deel uit van de Psyzorggroep Overgelder, een coöperatie van zelfstandig gevestigde GZ-psychologen en psychotherapeuten in de regio Apeldoorn, Arnhem, Deventer, Doetinchem, Ede en Zutphen. Samen hebben ze uitgezocht welke formulieren en vragenlijsten nuttig en handig zijn om te gebruiken in hun cliëntcontacten. Deze zijn in de JPO Cliëntenlogin geplaatst in een formulierenmodule zodat zo’n formulier snel ingezet kan worden.

 

Versterken van de behandeling

De psychologe werkt met één zorgverzekeraar met een contract. Alle andere contracten heeft ze losgelaten. Bij het factureren wordt in minuten gewerkt, en de eHealth-minuten neemt Wietske daarin mee. Maar behandeling via een contract of contractvrije zorg: eHealth via de JPO Cliëntenlogin ondersteunt elke behandeling, is haar overtuiging.