"We zochten een eenvoudige betaalbare eHealth-oplossing, die was er al"

Sinds begin dit jaar werkt Psychologenpraktijk Haga & Dijkstra c.s. in Den Bosch met de JPO Cliëntenlogin.

En het is een handig, gebruikersvriendelijk middel, vindt klinisch psycholoog en psychotherapeut Jan Willem Haga. ‘Het vergroot ons arsenaal. De behandelingen hebben meer impact.’

Jan Willem Haga selecteert niet wie er in zijn ogen ‘geschikt’ zou zijn voor de JPO Cliëntenlogin. Alle nieuwe cliënten krijgen automatisch een login. Het is voor iedereen makkelijk te gebruiken, vindt hij. En of mensen het nu wel of niet, veel of weinig, gebruiken: in alle gevallen geeft dat informatie.
 

Het zegt altijd wat

De een overspoelt je met ellenlange dagboeken en mails. Dat bevredigt blijkbaar een behoefte en daar kunnen we het dan over hebben. Een ander zegt het zeker te gaan gebruiken en doet er vervolgens helemaal niets mee.’ Ook dat is een indicatie. Wat is er aan de hand? Is het een potentiële afhaker die niet echt aan zijn problemen wil werken? Zit er angst achter? Het zegt altijd wat over de cliënt.

Kant-en-klaar op de markt

Praktijk Haga & Dijkstra c.s. (http://praktijkhaga-dijkstra.nl/) wilde al een tijdje een uitbreiding op de website en mail zodat de cliënten en therapeuten veilig online onderling konden communiceren. ‘We wilden zelf iets laten bouwen, maar bedachten dat dat een complexe klus zou worden. En toen bleek de JPO Cliëntenlogin op de markt te zijn. Die biedt precies wat we zochten.’

Meer contact

Het online instrument biedt de mogelijkheid om veilig en eenvoudig berichten en bestanden uit te wisselen. Cliënten kunnen dagboeken bijhouden. ‘Het magische is dat de login mensen het gevoel geeft dat ze nog meer contact met ons hebben. Het verdiept de therapie.’

Steeds meer mensen zijn online contact gewend, merkt Haga. ‘Niemand die ‘nee’ ertegen zegt. Ze zeggen ook niet ‘Wat fantastisch’, want ze weten niet dat we het pas een half jaar hebben. Ze denken gewoon dat het erbij hoort.’
 

Zinnige ervaringen delen

Voor Haga is het een uitbreiding van zijn behandelarsenaal. ‘Ik krijg er niet minder werk door. Ik heb iets meer te doen, maar dat weegt op tegen het feit dat mensen zinnige ervaringen kunnen delen, waardoor we sneller vorderen.’

Tussen de bedrijven door

Haga reageert tussen de bedrijven door op wat er binnenkomt. ‘Ik ga er losjes mee om.  Als ik tijd heb, kijk ik even en dat is tot nog toe voldoende. Je hoeft er niet ellenlang mee bezig te zijn, interventies kunnen kort zijn.’

Meer grip

Het zijn vaak herhalingen van zetten van dingen waarin mensen vastlopen. ‘Kijk, hier gaat het nu in de praktijk weer mis bij je’, kan hij reageren. ‘Precies hierover hebben we gesproken vorige keer.’ Mensen krijgen meer grip op hun problemen. ‘In plaats van dat je er één, twee weken later achterkomt in een gesprek, signaleer je het nu meteen. Dat heeft meerwaarde.’

Verrekenen

Mensen zien de online interventies niet terug in de rekening. Tot nu toe is het liefdewerk. Jan Willem Haga: ‘Ik vind het leuk. Maar er gaat tijd in zitten, dus ik moet die tijd ook verrekenen. Dat is een kwestie van discipline. Het kost minuten en die tijd zou ik van het gesprek af moeten halen.’ 

Grootgebruiker


Haga en zijn cliënten zijn grootgebruiker van de JPO Cliëntenlogin. De meerderheid van zijn collega’s is eveneens enthousiast, een enkeling is huiverig. ‘Wie het eenmaal gebruikt, merkt dat het werkt.’